بیرق عاشورایی تلویزیون
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۵۳۶۵۶
خبرگزاری مهر؛ گروه مجله: انگار عادت نداریم. در دهه اول محرم، از قاب تلویزیون تنها بازپخش مداحی و عزاداریهای هیأتهای مذهبی نقاط مختلف کشور را دیدهایم. اما امسال ایده جدیدی در تصویر دیده میشود. حامد سلطانی، مجری تلویزیون که اخیراً نامش بهخاطر داغی که از حادثه رانندگی بر دلش ماند و همسر و فرزند کوچکش را از دست داد و خودش با دختر ۶-۷ سالهاش در نبود عزیزانشان چرخ زندگی را دارند میچرخانند، مجری است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
«حسینیه معلی در شبکه سه برپا شده تا ۱۵ شب محرم، ذاکرانی از جای جای ایران را گردهم آورد تا برای سیدالشهدا (ع) نوحهخوانی کنند و با بیان آنچه در شهر و روستایش در این ایام در ذکر شجاعت و حقانیت امام سوم شیعیان میخوانند، دل مخاطبان سراسر ایران را از قاب شبکه سه سیما به کربلا پرواز دهند. البته این تمام آن چیزی نیست که در این برنامه رقم میخورد؛ تماشاگران حضور دارند و بهجز شرکتکنندگان، چهار نفر از مادحین و ذاکرین بنام اهل بیت هم در این برنامه در جایگاه مجمعالذاکرین تکیه زدند. سعید حدادیان، محمد صمیمی، مجید بنیفاطمه و مهدی رسولی در این برنامه حضور دارند و برخلاف تصوری که ممکن است که از حضور این نوحهخوانان حرفهای ایحاد شود، قصدشان داوری نیست بلکه با هدف همنوایی، همراهی و گاهی راهنمایی دیگر نوحهخوانان در این برنامه حاضر هستند و فضایی صمیمانه را ایجاد میکنند.
ما ملت امام حسینیم
حسینیه معلی به تهیهکنندگی سعید ستودگان روی آنتن میرود و اجرای آن را هم حامد سلطانی پیش میبرد که طبق اعلام او، این برنامه در ۱۵ شب نخست ماه محرم، هر شب ساعت ۲۲ و ۳۰ دقیقه از شبکه سه سیما روی آنتن خواهد رفت.
در همین چند قسمتی که از برنامه گذشته، مخاطبان با آن همراه شدند و سر زلفی با نوحه امامی که با عزت سر داد تا با ذلت سر مقابل ظلم فرود نیاورد، گره زدند. این قسمتها در فضای مجازی هم بازنشر شده است؛ بهویژه بخشهایی که در آنها شاهد اتفاقات جالب و خاص بودیم. ازجمله حضور ذاکری کم سن و سال با اصالت افغانستانی که توجه مجمعالذاکرین را هم به خود جلب کرد و با سوز و تأثیرگذار از حب حسین گفت که مرز نمیشناسد و پیونددهنده دلها و مروج مودت میان اقوام است که آنها را زیر چتری با عنوان ملت امام حسین گرد میآورد. این برنامه هم که بستری برای حضور افرادی از اقوام و نژادهای مختلف را فراهم آورده است، در ایجاد چنین فضایی سهم بسزایی دارد.
جسارت شبکه سه
سعید ستودگان، تهیهکننده این برنامه در گفتوگو با جامجم درباره شکلگیری ایده حسینیهمعلی بیان میکند: یک باور غلط سالها میان مدیران تلویزیون وجود داشت و آن هم این بود که در برنامههای معارفی کمتر از خلاقیت استفاده میشد. غالباً دیده بودیم برنامههای مناسبتی به یک میز و یک مجری و دو کارشناس خلاصه میشد یا اینکه از پشتبام یکی از حرمهای مطهر به اجرای برنامه میپرداختند. البته این شیوه برنامهسازی در جای خود ارزشمند است و برکت دارد اما مقصود این است که تا همین سطح کارهایی انجام شده بود.
این تهیهکننده ادامه میدهد: حمایت مدیران شبکه سه و جسارتی که داشتند باعث شد تا تصمیم جسورانه بگیرند و به سمت آن حرکت کنند. بنابراین از مدیران شبکه سه جای تشکر دارد. نکتهای که من در ذهن داشتم این بود که برنامههای معارفی نباید به لحاظ دکور، موضوع، خلاقیت و … کمتر از برنامههای اجتماعی، فرهنگی و... داشته باشد و باید از استانداردهای لازم برخوردار باشد. به همین دلیل شروع به ساخت برنامه معلی با تمام خطرات و ملاحظاتی که میتوانست داشته باشد کردیم.
ستودگان با اشاره به برگزاری بیش از ۵۰ جلسه برای طراحی برنامه حسینیهمعلی عنوان میکند: ما این جلسات را به شکل انفرادی با شخصیتهای تأثیرگذار ملی و فرهنگی داشتیم و ملاحظات برای ساخت را با آنها در میان گذاشتیم، مشورت گرفتیم و نصیحت شنیدیم و درمجموع همه این صحبتها به ما کمک کرد تا این برنامه را فارغ از سلایق شخصی بسازیم.
این تهیهکننده توضیح میدهد: ما در این حوزه بسیار جدی بودیم تا برنامه حسینیهمعلی به صورت یک برنامه استعدادیابی مداحی دیده نشود. برنامه ما اصلاً استعدادیابی نیست و نمیخواستیم داوران قضاوت کنند یا بازنده و برنده داشته باشیم. به همین دلیل همه این عوامل را حذف کردیم و برنامه به این سمت حرکت کرد.
بازخوردهای مثبت در شبکههای اجتماعی
وی بیان میکند: ما در این برنامه سراغ مداحیهایی از اقصینقاط ایران بهویژه از اقوام متفاوت رفتیم، چراکه میخواستیم عزاداریهای مختلف را جمعآوری کرده و مردم را به تماشای آن دعوت کنیم. به همین دلیل سراغ نخبگان رفتیم تا عزاداریها را به شکل صحیح به تصویر بکشیم. ضمن اینکه تعزیهخوانی که در سالهای اخیر مورد غفلت قرار گرفته است، جزو هنرهای خاص محسوب میشود که فقط مختص به ایران است. بنابراین سعی کردیم هنر تعزیهخوانی را در این برنامه با قدرت نشان دهیم که در این حوزه چه ظرفیتهایی داریم و باید به آن توجه کنیم. درواقع علاقهمند بودیم به جریان تعزیه و عزاداری کمک کنیم.
ستودگان با مثبت ارزیابی کردن بازخوردها در شبکههای اجتماعی میافزاید: ما از ابتدا میدانستیم که این برنامه میتواند نظر بسیاری از مخاطبان را جلب کند. ضمن اینکه ما معتقدیم جامعه ایران به دو دسته مذهبی و غیرمذهبی تقسیم نمیشود، بلکه به دستههای خیلی مذهبی و مذهبی تقسیم میشود، زیرا همه مردم ما ارادت ویژهای به نام حسین دارند. بنابراین میدانستیم برنامه در دل مردم جا پیدا میکند. وی در پایان میگوید: در این برنامه فقط نام من بهعنوان تهیهکننده، چهار ذاکر و مجری شنیده شده است درحالیکه به جرأت میتوانم بگویم که گروه تولید و محتوای برنامه از بهترینهای ایران هستند. ما بهترین طراح دکور، سردبیر، محقق، کارگردان و … را در کنارمان داشتیم و همه به عشق امامحسین (ع) کار کردند. به همین دلیل در تیتراژ نام کسی آورده نمیشود، چراکه همه با ارادتی که به سیدالشهدا داشتند کار را انجام دادند و همه از بهترینها هستند.
هدف مقدس
حامد سلطانی، مجری برنامه حسینیه معلی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه نمونه چنین برنامهای را در تلویزیون نداشتهایم، به نظرتان جای چنین برنامههایی خالی است؟ توضیح میدهد: معلی در قدم اول از یک مسیر طولانی با هدفی مقدس است. معمولاً وقتی صحبت از برنامههای مناسبتی در ایام عزا به میان میآید، ناخودآگاه محتوا، فرم و عناصر سازنده را در هیأت جستوجو میکنیم. برخی مواقع بخشهایی از آن را که احساس میکنیم مناسب جامعه مخاطب است به کار میبندیم و گاهی سعی در تلطیف و سطحیتر کردن زاویه دید نسبت به واقعه میشود که به زعم برنامهساز بتواند شرایط ملموستری را برای مخاطب به وجود بیاورد. همه اینها در شرایطی است که یک هیأت واقعی با همه ابعاد آن است که جذاب میشود. وقتی دقیقتر نگاه میکنیم متوجه میشویم که چقدر در هیأت همه چیز درست و دقیق و منظم چیده شده است. شاید مهمترین علت توفیق هیئآت اصیل و ریشهدار در حفظ مخاطب و اثرگذاری اجتماعی همین باشد که در کنار اخلاص در عمل، از همه ظرفیتهای شناختهشده هیأت استفاده میکنند. تلویزیون برای اولین بار در این شبها، یک هیأت کامل را به خود دیده است. هیأتی که سعی دارد تقریباً همه ابعاد و ظرفیتهای نهفته در دل مجالس اهلبیت (ع) را یکجا به نمایش بگذارد.
وی ادامه میدهد: احیاءالتراث، بیان ظرفیتهای فرهنگی و اجتماعی، درس اخلاق، اصول کار تشکیلاتی، شأن خادم و پیرغلام، آداب و رسوم و سنتها، تنوع اقوام و گویشها، آموزش، بیان تاریخ اسلام، مسئولیت اجتماعی هیئآت، همت جمعی برای مواسات و همدلی و خیلی چیزهای دیگر رسالت اصلی این برنامه را شکل میدهند که هرچند تعمیق همه اینها در زمان محدود یک برنامه تلویزیونی میسر نیست اما اقدام تلویزیون و بهویژه شبکه سه برای رفتن به سمت نشان دادن همه ابعاد یک هیأت واقعی اما در فرم تلویزیونی، بسیار ارزنده است.
یک فرصت برای خدمت
این مجری در پاسخ به این سوال که چطور شد اجرای این برنامه را پذیرفتید؟ بیان میکند: همه ما از کودکی عشق به امامحسین (ع) در وجودمان ریشه دوانده است. هرکسی هم در ایام محرم و صفر به نحوی به دنبال فرصتی برای خدمت به دستگاه حضرت سیدالشهداست. قطعاً نگاه لطف امامحسین (ع) شامل حال همه عوامل و خادمین این برنامه شده که توانستهاند گوشهای از کار را بگیرند و دلها را برای لحظهای هم که شده، متوجه روضههای محرم کنند اما این انتخاب تهیهکننده برنامه و مدیران شبکه سه بوده که بابت آن ممنونم اما قطعاً احوالات کنونی و تلاش برای گرهزدن داغ دل به مصیبت اهلبیت (ع) که حتماً موجب تسکین است، در ایجاد انگیزه برای این تصمیم تأثیر ویژهای داشت. امید که قبول افتد.
سلطانی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه پخش برنامه بهتازگی شروع شده اما در فضای مجازی وایرال شده فکر میکنید تا چه میزان میتواند مخاطبان را درگیر کند؟ میگوید: اقبال به این اتفاق، اول اثر لطف صاحب اصلی آن است و اخلاص خادمین و عوامل برنامه و بعد نشاندهنده این است که مجلس هیأت به خودی خود جذاب است. قرار نیست حتماً برای همه جزئیاتش طراحی جزءبهجزء داشته باشیم؛ کار که به روضه رسید، پای دل در میان است و دیگر هیچ. امیدواریم که این برنامه اول مورد توجه حضرت زهرا (س) قرار بگیرد و بعد اینکه بتوانیم همراهی مردم را بهعنوان مستمعین این حسینیه، تا شب پانزدهم محرم داشته باشیم.»
منبع: مهر
کلیدواژه: محرم 1401 حسینیه مهر برنامه تلویزیونی صفحه اول روزنامه ها دکه روزنامه صفحه اول روزنامه های ورزشی صفحه اول روزنامه های اقتصادی صفحه اول روزنامه های استان ها ماه محرم پادکست محرم 1401 تهران کارتن خواب عاشورا اعتیاد سیلاب اردوی جهادی همین دلیل حسینیه معلی تهیه کننده امام حسین شبکه سه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۵۳۶۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
روایت بازیگر زن سینما از پشت صحنه سریال اسکار | آقای مدیری آدم را بد عادت می کند
همشهری آنلاین، شقایق عرفینژاد: سیمرا حسن پور البته پیش از این هم در سریالهای شبکه نمایش خانگی مثل جیران حسن فتحی و رئالیتیشوی شب های مافیا حضور داشته است. حالا هم در حال بازی در سریال گردنزنی به کارگردانی سامان سالور، همسرش، است که تصویربرداریاش احتمالا تا مرداد ماه به طول می انجامد. با او در باره حضور در شبکه نمایش خانگی و سریال جدیدش صحبت کردیم:
در چند سال گذشته چندین همکاری با شبکه نمایش خانگی داشتهاید. از تجربه این سریالها بگویید. چه تفاوتهایی با تلویزیون وجود دارد؟
حتما تفاوت دارد. ممیزیهای کمتری هست و دستمان برای طرح مسائل مختلف بازتر است. من سر سریال جیران بودم و دو تا هم رئالیتی شو داشتم.
با توجه به این بازخوردها فکر میکنید مخاطبان تلویزیون بیشتر است یا شبکه نمایش خانگی؟
تلویزیون پیش از این بینندههای بیشتری داشت. رسانهای است که رایگان در اختیار همه است و همه میتوانند ببینند. به همین دلیل هم پیش از این بینندگان بیشتری داشت. اما مدتی است تعداد تماشاگرانش کمتر شده است. امیدوارم به روال سابق برگردد و باز هم همان تعداد بیننده را داشته باشد. برای این که جایگاه دیگری دارد. شما نمیتوانید مثلا سریال پایتخت را با هیچ سریال دیگری مقایسه کنید. چه اشکالی داشت که تلویزیون اینقدر پربیننده بود؟ شبکه نمایش خانگی یک مقدار مخاطبان خاصتری دارد که قشر متوسط رو به بالا هستند.
احتمالا یکی از دلایلش همان مبلغ اشتراکی است که باید پرداخت کنند.
دقیقا. تصور من همین است. کسانی که در شهرستانهای کوچک هستند یا از نظر مالی ضعیفند، به این پلتفرمها دسترسی ندارند. با این وجود بینندگان خودش را دارد که تعدادشان کم هم نیست.
اصولا رسانه برایتان مهم است؟ یعنی برایتان فرق میکند که در تئاتر باشید یا سینما یا تلویزیون؟
من از اول هم عاشق پرده نقرهای سینما بودم.
علیرغم این که کارتان را با تئاتر شروع کردید.
بله. من خیلی اتفاقی با تئاتر شروع کردم. من از اول سینما را دوست داشتم، ولی در دانشگاه تئاتر خواندم. برای نمایش مصائب استاد نوید ماکان کار آقای بیضایی برای ایشان تست دادم و پذیرفته شدم و کار کردم. ولی بعد سمت تصویر رفتم. تئاتر هم البته بسیار جذاب است، ولی من سینما را ترجیح میدهم.
از برنامه اسکار صحبت کنیم. چطور تجربهای بود؟
من اصولا در این برنامهها شرکت نمیکنم. ولی چون این کار آقای مدیری بود، رفتم. تجربه جذابی بود و ژ ژ صحنههایش در شبکههای اجتماعی پربازدید شد. سر صحنه هم خیلی خندیدیم و خوش گذشت. مدتها بود انقدر نخندیده بودم. نعیمه نظام دوست واقعا دوست داشتنی است و باعث شد بخندیم. اصلا فضای خوبی سر تصویربرداری وجود داشت. خود آقای مدیری و بقیه کسانی با آنها هم گروه بودم مثل بهنام تشکر و محمدرضا هدایتی هم بسیار عالی بودند. نظرم نسبت به این برنامهها اصلا عوض شد.
این دومین همکاری شما با مهران مدیری است و پیش از این ساعت ۶ عصر را با او کار کرده بودید. کار با او چطور است؟
آقای مدیری آدم را بدعادت میکند. انقدر کار با او جذاب است که دیگر نمیخواهید بعد از آن سر کار دیگری بروید. چون شرایط کار خیلی انسانی و درست است.
این شرایط درست که می گویید، چیست؟
از نظر زمان کار خیلی خوب است به عوامل اهمیت میدهد. یعنی زمانبندی طوری نیست که از ۵ صبح سر کار باشی تا آخر شب. این باعث میشود بازیگر و همینطور بقیه گروه آرامش داشته باشند. این مسئله سر کارهای دیگر وجود ندارد. مقدار زمانی که در روز کار میکنند خیلی زیاد است و ساعتهای آفیشها هم بد است. ولی سر کار آقای مدیری همه چیز خیلی فکرشده است و جو آرام است. کسی سر کسی داد نمیزند و فضای بسیار آرامی وجود دارد. خودش هم انسان محترمی است و همه چیز سر کار خوب است. امیدوارم دوباره قسمت باشد با او کار کنم.
شما فیلم «تابستان همان سال» را هم در جشنواره سال گذشته داشتید که محمود کلاری کارگردانش بود.
به نظرم آقای کلاری یک فیلم ماندگار ساخته است. واقعا برای من تجربه درخشانی بود. در این قابها و تصاویر کیف کردم. هر لحظهاش برای من خوشایند بود که میتوانم با این قابها در تصویر بمانم. نمیتوانم بگویم چقدر برای من رویایی بود. تمام لحظهها انگار نقاشی میشد. فضای کار در دهههای سی و چهل میگذشت و من خیلی این زمان را دوست دارم. از گلدانهای حیاط گرفته تا دیوارها و غذایی که میخوردیم برای من جذاب بود. خوشحالم که توانستم این فضا را از طریق این فیلم تجربه کنم. اصلا علاقه من به سینما و بازیگری به همین دلیل است که میتوانم زندگیهایی را تجربه کنم که در واقعیت نمیشود.
از امکان تجربه زندگیهای مختلف در سینما گفتید. جایی هم گفته اید وقتی میخواهم نقشی را بازی کنم سعی میکنم با او زندگی کنم و او را وارد زندگی واقعی ام میکنم.
بله. تا جایی که میتوانم این کار را میکنم. مثلا در سه کام حبس که نقش یک پرستار را داشتم، واقعا ده روز در بیمارستان کنار پرستارها ایستادم و از آنها یک چیزهایی یاد گرفتم. سر فیلم تمشک هم سعی کردم زیست آن شخصیت را تجربه کنم. مثل او چادر سرم میکردم و بیرون میرفتم. وسایل ارتباط جمعی مثل موبایل و لب تاپ را کنار گذاشتم و خواستم تنهایی را تجربه کنم.
و اینها باعث شد افسرده شوید.
بله. من قبل از فیلم تمشک اصلا نمیدانستم افسردگی چیست. آدم شاد و سرحالی بودم و بازی کردن در این نقش واقعا برایم سخت بود. الان برایم خیلی راحت شده، چون دنیای امروز به این سمت رفته است.
بازی در تمشک و افسردگی که سراغتان آمد باعث شد ۶ کیلو وزن کم کنید. درست است؟
بله. سر آن کار ۶ کیلو کم کردم، سر کار آقای کلاری هم ۱۳ کیلو کم کردم. چون آقای کلاری میگفت یک این شخصیت نحیفتر و لاغرتر از تو است. مسئله دیگری که وجود دارد این است که به جز این که زیست شخصیتی را که میخواهم بازی کنم، از نزدیک تجربه میکنم. اگر شخصیت هم مربوط به گذشته باشد، در باره آن زمان مطالعه میکنم. سر کار تابستان همان سال، من تعداد زیادی کتاب قجری خواندم. میخواستم از کنار هم قرار دادن آنها به این درک برسم که یک زن در آن زمان چطور زندگی میکند. چون معتقدم آن حس را باید درون خودم پیدا کنم.
از کار با همسرتان سامان سالور بگویید. این نسبت ناخودآگاه روی کارتان تأثیر دارد؟
من و سامان طرز تفکرمان خیلی به هم شبیه است. هر دو در کار به هم آزادی میدهیم. اگر من برای نقشی مناسب باشم، نقش را به من میدهد، اگر نه هیچ اصراری نیست و او هم این کار را نمیکند. من سر کارهای دیگر هستم و او هم میتواند بازیگران دیگری را دعوت کند. ولی اگر جایی بفهمد نقش به درد من میخورد و من میتوانم چیزی به آن نقش اضافه کنم، حتما از من استفاده میکند. خودش همیشه میگوید وقتی بازیگری در کنارم است که برای کار تلاش میکند و بازیگر خوبی هست چرا از او استفاده نکنم؟ این را دارم نقل به مضمون میگویم، نمیخواهم از خودم تعریف کنم. میگوید من از بازیگری که ایده دارد و با عشق و علاقه تلاش میکند تا به نقش برسد، چرا استفاده نکنم. سامان هم در بازیگری من بسیار موثر بود. اولین کار من در سینما با او بود.
که برای آن جایزه هم گرفتید.
بله هم جایزه جهانی گرفتم و هم در فجر کاندید شدم. برای فیلم سه کام حبس هم جایزه گرفتم. سامان اصولا من را در کار فقط به عنوان بازیگر میبیند. اینطور نیست که حواسش به من بیشتر از بقیه باشد. یعنی ممکن است کاملا یک سکانس من را از فیلم بیرون بیاورد. در این موارد خیلی حرفهای کار میکند.
الان هم که سر سریال با او هستید.
بله. سریال گردن زنی که خیلی داستان عجیب و غریب و معمایی دارد با حرکتهای فروان. به نظرم کارگردانی این کار خیلی سخت است ولی سامان از پس آن برآمده است. من که خیلی از بودن در این سریال خوشحالم. برای اولین باز نقشی دارم که کمیشبیه خودم است.
کد خبر 850104 برچسبها خبر مهم بازیگران سینما و تلویزیون ایران فیلم و سریال ایرانی سینمای ایران نمايش خانگي